søndag den 23. februar 2014

VI VIL GØRE NOGET ANDET ! 1

Jeg var lige ved at være nervøs for, at jeg ikke kunne holde kadencen med min blog !
Men den er alt for vigtig for mig, så jeg skal nu nok holde den i gang ! Det er fantastisk at skrive blog!
Jeg har blot holdt en lille pause til andre aktiviteter, bl.a. fejring af min runde fødselsdag!
Jeg kunne ikke så godt finde ud af at holde fest ! Men det kunne mine børn ! Så før min skønne Line rejste til Bolivia, arrangerede de to skønne døtre en fest for moar! Mine to skønne døtre, bonusbørn med kærester,  svigerbørn og den skønne mand holdt party party for mor her ! Og ikke nok med det, så blev jeg også fejret den rigtige dag med besøg af den allerbedste slags ! Og ikke nok med det, fik jeg en tur af min skønne mand til Alicante ! Så jeg skylder stor tak til de dejlige mennesker i mit liv!

Nu er jeg kommet hjem efter en aldeles dejlig tur !

Jeg havde taget en bog med : " En lille guide til overlevelse " af Jørgen Steen Nielsen !

Det har  længe rumlet i mine små grå, at vi ikke kan blive ved at gøre som vi hidtil har gjort ! Jeg har længe tænkt, at det er i min generation, at det hele er løbet løbsk ! Det er min generation, der har sat hele vores system ud af kontrol ! Det gælder alt fra klima, forbrug, grådighed, social adfærd til simpel fornuft !

I bogen får jeg bekræftet denne tanke ! Vi har længe vidst, at det ikke står godt til med vores klima ! Vi ved at udledningen af CO2 er helt ude af kontrol, uden at der for alvor bliver reageret fra politisk side ! Det har vi oplevet på adskillige klimatopmøder ! De har ikke været til meget gavn for kloden !
Vi ved at naturen er i gang med at svare på den udfordring, den alt for længe har haft ! Den svarer på flere måder : Flere storme, oversvømmelser, nedsmeltning af indlandsis og varmegrader vi ikke kan tåle ! 

Det er helt helt uforståeligt, at vi på bare 50 - 60 år har kunnet sætte så meget over styr ! En hel klode! På de store sendeflader af nyhedsmedier står der mere om fortielser end reelle handlinger i dækningen af vores klodes tilstand!
Det værste kapitel i bogen af Jørgen Steen Nielsen er det om vores CO2 regnskab ! Man talte hudløst i 2007 om " the tipping point" ! Hvor tæt vi er på, at det hele er for sent !

Det er i min hjerne helt uforståeligt, at der ikke for længe siden er fundet nye modeller til transport, som er en af de helt store CO2 syndere ! I min tankeverden kunne det ha´været løst, hvis der var investeret i den tankegang at vores klode er en man skal passe på ! Verden er fyldt med kloge videnskabsfolk og ingeniører ! De kunne ha´ lavet mange mulige løsninger på både den offentlige og private mobilitet ! Det er ikke meget, der er kommet ud af det indtil videre ! Togene kører på diesel, skibene sejler på diesel, bilerne på oliebaserede væsker og med flyvning er det også fossilt brændstof.
Men virksomhederne og staten har slet ikke fattet, at der er meget der skal laves om. De hellere taler end handler !

Jeg har ikke hjerne til at løse den problematik, men jeg kan bidrage med det jeg kan, og det er bl.a. at fortælle det jeg oplever ved at læse, se og tænke ! Jo flere vi er der bidrager, des bedre ! Jo flere vi er til omstilling, grøn revolution og opråb, des større pres lægges der på virksomheder og politisk handling!

Det hjælper ikke kloden, at vi bekymrer os, uden at handle ! Det hjælper kloden, at vi vågner til en ny bevidsthed ! At vi lader det sive ind i vores handlinger, spørgsmål og stillingtagen !
Indianersamfundet havde de værdier, vi savner i dag ! De fik af moder jord og de gav til moder jord ! Intet overforbrug eller affald ! Den værdi, at vi skal bidrage til moder jords bevarelse, er en værdi vi hurtigst muligt må finde ! Den værdi rummer alle aspekter af vores livsstil !

Vi kan ikke leve som indianerne ! Men vi kan lære af deres værdier og lade os inspirere til at gøre noget andet ! Det er påkrævet ! Vi kan udvikle vores sanser og ansvarsfølelse til opmærksomhed !

Det kan lade sig gøre ! VI skal bare VIL det ! Når vi VIL det, kan vi virkelig ændre mangt og meget til det bedre !

Jeg VIL det !






Ingen kommentarer:

Send en kommentar