torsdag den 26. juni 2014

Læring med glæde.

Hurra for den nye skolereform !

Der er mange mange fine ting ved den skolereform. F.eks. er det skønt at reformen ser mere nuanceret på begrebet "læring". Det har været savnet i mange år. Man anerkender nu at læring foregår i mange andre rum og strukturer end klasseundervisning.

Jeg er så stolt over, at det vi i friskolen bød ind med nu er anerkendt. Vi gjorde allerede i 90érne det som nu bliver en del af folkeskolens hverdag. 

Vi havde en meningsfyldt morgensamling med sange, botanik og meddelelser. Børnene styrede den på skift. ( læring, værdier, ledelse, socialt samvær, struktur og forståelse)

Børnene lavede selv frokost i grupperne. Hver dag undtaget fredag, hvor vi alle spiste i salen. Grete serverede mad den dag. ( læring, sundhed, sanser, værdier, struktur og social læring og samvær)

Børnene havde 10.000 m2 og de brugte pauserne til leg, nydelse og samvær. ( læring)
Vi behøvede ikke forstyrre deres leg. ( social læring, bevægelse, natur)

Vi holdt ABSOLUT MIDDELALDER i tre uger. Omdannede sportspladsen til Middelalderby, og gik rundt i særke i 14 dage i Oktober. Vi blev trætte, fik røde kinder, mærkede sult, så en høne blive slagtet, spiste friske sild, bagte brød, filosoferede


og lavede mad på bål. ( historisk nysgerrighed, læring, oplevelse, sanser, naturens rytme, solopgange, fantasi, udvikling)

Vi holdt store præsentationer efter vores lejrture rundt i Danmark. Præsentationer om forskellige bindingsværk, Ribe Domkirke, Biskop Erlandsen i fangehullet på Hagenskov Gods, bunkersbyggeri ved Vestkysten og mange flere emner.
Aftner fyldt med glade børn, der altid var spændt på modtagelsen af deres foredrag. ( læring, performance, personlig udvikling)

Vi holdt juletræsfester efter et helt bestemt koncept. ( traditioner, læring og samvær) Børnene forbød os at ændre denne tradition, hverken i form eller indhold.

Vi fik venner i udlandet og rejste ud med masser af børn i en lejet bus samt et Juletræ, så vi kunne vise en af vores traditioner. ( sprog, læring, samvær, dannelse, udvikling)

Vi slappede af på en solskinsdag og nød det der spontant foregik. Det var aldrig kedeligt og meget lærerigt.

Vi lavede film og teater og lejede en biograf til Filmpremieren. ( anerkendelse og respekt for børns arbejde)

Vi holdt høns og havde egen hønsegård. Det var de små i Gul/Orange gruppe ( 7-9 år, der passede hønsegården med ære. ( læring på mange planer)

Læring er alt fra de traditionelle skolefag til alt det, der åbner det enkelte menneske mod nysgerrighed og mening. 

Jeg er så glad på børnenes vegne.

Klistr nu ikke det hele til med strukturer, systemer, kontrol og forordninger.






2 kommentarer:

  1. Ja, gid det må lykkes. Vi havde i min barndom/ungdom en nabo som var folkeskolelærer, og som der i 1960-erne faktisk brugte næsten al sin fritid på at give børnene de ting du beskriver, blot ude i naturen. Han fik virkelig nogle "skolevanskelige" på rette vej.

    SvarSlet
  2. Birthe, ja det var tider. Om vi kommer til at se noget der minder om dette, det ved jeg ikke. Som gammel rotte i faget, med arbejde med de unge, de andre ikke måtte lege med, kan jeg have min tvivl om, om vi nødvendigvis gør det godt ved at skulle rumme alle på samme kvadratmeter. Jeg har igennem 20 år i Odense Kommune, set hvad det kunne gøre for nogle af de drenge jeg arbejdede med, at komme ud af folkeskole rammerne. At komme ind i en sammenhæng med meget tættere voksen relationer. Der hvor der blev fulgt op på ens adfær, hver gang man "væltede" i forhold til de øvrige unge eller voksne, for ikke at tale om hjemmet. De var for hovedpartens vedkommende uønskede i skolen, havde været det i flere år. At skulle tilbage til en skole, som ikke har kunnet rumme en sidste år, men nu pludselig SKAL rumme en , det tror jeg ikke på.
    At der kan være noget at hente, hvis der bliver tid og personale til at "rumme" lige fra skole start, ja for ikke at tale om vuggestue start, det vil være dejligt. Jeg er så pessimistisk på dette område, at jeg vil se det lykkes før jeg tror på det.
    Din gamle skole lyder rigtig fin, men jeg tror næppe at det er den der er forbilledet på Christiansborg. De vil bare helst have så lidt bøvl som muligt.
    Ret beset så er der ikke mange beslutningstagere, som i praksis ved ret meget om det de lovgiver om. Embedsmændene, som trækker i alle tråde, har da ved gud aldrig selv set en " skæv" unge inde på egen matrikel.
    Nå, men dejligt at du altid har indlæg med indhold, det holder jeg af.

    SvarSlet